Monday, August 31, 2009

Ulang Tahun ke.......

Assalamualaikum wbt

Tahniah buat MALAYSIA. Hari ini telah genap 52 tahun negara kita MERDEKA dari segi fizikal, spiritual dan mental. Allhamdulillah, ucapan syukur ke hadarat Illahi kerana dengan limpah kurnia-Nya dan rahmat-Nya negara kita telah 52 tahun mengecap nikmat kemerdekaan dari dikuasai oleh penjajah. Terima kasih juga kepada para pejuang2 kemerdekaan yang telah berusaha untuk membolehkan kita hidup dalam kemerdekaan ini. Tetapi sejauh manakah kita merdeka? Apakah maksud Merdeka yang sebenarnya? Apakah ada kemerdekaan yang mutlak? Banyak lagi persoalan yang boleh wujud berkaitan dengan perkataan 'MERDEKA'. Sebenarnye saya taknak becakap banyak tentang kemerdekaan ini, nanti disalah tafsir. Banyak kita bercakap, lagi banyak kita buat silap. Rasanya lagi baik kita berbincang tentang ilmu, menambah pengetahuan dengan membaca.

Gambar sambutan MERDEKA yang ke 50. Tak sangka pulak Merdeka yang ke 50 aku sambut dengan naik menara KL. Hehehe (gambar atas menara KL tak boleh dipaparkan atas sebab2 tertentu)


"Jika kita melihat sesuatu sebagai negatif, maka ia kelihatan negatif. Andai dilihat secara positif, maka ia akan menjadi sesuatu yang positif"


Tahun ini sekali lagi kita bercuti panjang sempena hari kemerdekaan ini(seingat saya 2tahun lepas 31 Ogos jatuh pada hari Jumaat, juga bercuti panjang). Sebenarnya cuti yang panjang ni boleh membahayakan kita. Bukan saya tak suka cuti, tapi cuti yang panjang menyebabkan kita mempunyai masa yang terluang yang begitu banyak. Bila kita banyak masa yang terluang, akan membuatkan kita melakukan 'kesalahan' jika kita tidak mampu mengisinya dengan sesuatu yang berfaedah (Sila rujuk buku Nilai & Pengurusan Waktu dalam Hidup Muslim dan ada juga dalam buku Aku Terima Nikahnya)

Bercakap tentang buku 'Aku Terima Nikahnya', sebenarnya buku ni dah lama housemate aku beli tetapi semalam baru tergerak hati untuk baca. Buku ini agak senang untuk difahami kerana menceritakan pengalaman hidup penulis dan ia menggunakan ayat2 yang mudah untuk difahami. Idea2 atau pandangan2 beliau juga banyak yang seangkatan dengan pandangan saya, ini menyebabkan lagi berminat untuk dibaca. InsyaAllah jika ada kelapangan waktu saya akan mengulas kandungan buku ini. Banyak fakta2 yang menarik dan boleh dikongsi. Tapi maklum la nak menulis ni mengambil masa yang agak lama berbanding dengan membaca. Hehehe Itu lah agaknya aku banyak bermonolog didalam otak, terasa berat dah kepala nak menanggungnye. Petikan dibawah adalah dipetik dari buku 'Aku Terima Nikahnya'

"pandangan mata yang kering, pandangan akal yang gersang, pandangan nafsu yang melulu, hanya pandangan hati yang hakiki"

Bercakap tentang hati, pagi tadi kuliah subuh di Masjid Taman U(lupa nama penuh masjid tersebut) ada bercakap tentang hati, tentang kalbu. "Semua yang kita tengok akan masuk ke kalbu, semua yang kita dengar akan masuk ke lubuk kalbu, apa yang kita cakap akan sampai ke kalbu". Kemuadian diceritakan pula kisah beliau selepas pulang dari belajar di Jordan. Dulu sijil tak laku, nak dapat kerja susah so member di ajak kerja kilang. Kata member dia, "kerja kilang syokk, syookkkkk, syyyyoooookkkkkk"(cakap nada org jawa). Dah kerja kilang baru tau apa yang "syok" tu. Dekat kilang ni ada sorang minah "Indon Bibir Tebal". Jumpa hari2 dan apa yang besnya, hari2 dapat makan jemput2. Kalau org kita jangan harap nak dapat makan jemput2(hehehe itu cerita penceramah, tp ada betul jugak, makan hati je). minggu pertama benci, minggu kedua rindu, dah masuk minggu ketiga rinduuuuu. Hahahha itu la penangan mata dan telinga bila semua tu masuk ke kalbu.

Sebenarnya cerita diatas hanya selingan sahaja, isi utama Kuliah Subuh tadi adalah Syafaat di padang Mahsyar. Terdapat 2 Syafaat yang perlu kita rebut iaitu berpuasa di bulan Ramadhan dan membaca al-Quran. Kenapa perlunya kita kepada Syafaatn ini ada lah sangat besar kerana disana nanti tidak ada yang mampu menolong kita. Saya nak cerita banyak pun tak layak lagi. Banyak lagi ilmu yang perlu dicari. Di harap dengan "keyword" ni dapat menyenangkan diri saya dan rakan 2 untuk mencari penjelasan yang lebih lanjut di buku2.

Nota1: Selamat menyambut ulangtahun kelahiran yang ke -26 untuk yang berkaitan. Semoga panjang umur, murah rezeki dan di beri kebahagiaan di dunia dan akhirat. (tahun ni wish dalam hati je)
Nota2: Ramai betul orang yang meghadiri solat Subuh dan kuliah Subuh pagi tadi. Kalau hari2 macam ni kan bagus.

Nota3: Tak sempat nak 'shopping' buku minggu ni.

2 comments:

  1. dah habis ke baca????
    Skrg tgh baca "Men Are From Mars, Women Are From Venus". Selamat membaca.

    ReplyDelete