Thursday, August 20, 2009

Selamat Berpuasa

Assalamualaikum wbt

Alhamdulillah, kita masih dipanjangkan umur untuk menyambut bulan Ramadhan seterusnya mengambil peluang ini untuk memperbanyakkan amal ibadat. Hari ini 20 Ogos merupakan tarikh melihat anak bulan untuk menentukan tarikh 1 Ramadhan dan 20 Ogos juga mempunyai memori yang tersendiri. Hehehe

Setiap hari kita berdoa supaya kita diberi taufiq dan hidayah dari Yang Maha Esa, dan dengan izin Nya saya telah diberi kelapangan, dorongan, petunjuk untuk membaca sesuatu yang boleh kita anggapkan kebetulan, tetapi ia sebenarnya telah ditakdirkan iaitu tentang "Kelebihan Waktu Di Dalam Islam". Selasa lepas, sambil menunggu urusan membuat pasport (dah tua pun tak ada pasport lagi, nampak sangat tak pernah keluar dari M'sia, hehhee) saya sempat membaca sebuah buku dan kebetulan pula ia menyentuh berkaitan dengan bulan Ramdhan yang bakal ita sambut. Di akhir nanti saya lampirkan kandungan tersebut.

Tujuan buat pasport adalah untu ke S'pore. Tapi bukan untuk enjoy. Sebaliknya untuk melawat NTU(Nanyang Tech Uni). Melihat facilities disana. Memang teruja la. Clean Room memang lengkap. Kepakaran pun lengkap. Bila agaknya Universiti di M'sia akan mempunyai kelengkapan seperti di sana? Malas pulak nak ulas tentang lawatan ke NTU S'pore sebab nanti sedih sebab jurang perbezaan terlalu jauh.

Pagi tadi pulak dapat call dari "kg yg damai". Mesin jahit rosak. Nak kena g hntr repair. Sebenarnya dah byk kali hntr repair. Selepas solat subuh, hati saya telah terdetik tentang mesin jahit tersebut, dah niat nak beli baru kalau rosak lagi. Tak sangka pulak deria saya ni kuat, rupa rupa nye memang rosak pun. Nampaknya Mie(bonda tercinta) akan dapat hadiah(mesin jahit baru) la. Nak kne buat surprise ni. Tapi kalau nak tunggu saya balik, mmg xsiap la baju orang2 kampung tu. Nak buat mcm mane ni erk.Mmm pikir punya pikir, perut dah lapar. Padahal pukul 630 ptg tadi dah makan. Tapi takpe, dapat nasi free. Biasa la, rezeki malam Jumaat. Hehehe

Selamat menjamu selera untuk membesarkan perut. Heheehe


Ini permandangan tepi rumah di "kg yg damai"

Berikut adalah Kelebihan Bulan Ramadhan.

Berpuasa

Sabda Nabi saw bermaksud, "Barangsiapa yang berpuasa di bulan Ramadhan dengan penuh keimanan dan muhasabah, nescaya akan diampunkan dosanya yang terdahulu". (Fath al-Bari, 1901)

Berbuat baik

Daripada Ibnu Abbas ra berkata: "Nabi saw merupakan seorang manusia yang palng banyak melakukan kebaikan. Baginda saw paling banyak melakukan kebaikan ialah di dalam bulan Ramadhan". (Fath al-Bari, 1902)

Qiamullail

Sabda Nabi saw bermaksud: Barangsiapa yang bangun di tengah malam (qiamullail) dengan penuh keimanan dan muhasabah diri, nescaya akan diampunkan baginya dosa terdahulu". (Fath al-Bari, 2009)

Iktikaf

Daripada Ibnu Umar ra berkata: "Adalah Nabi saw beriktikaf di sepuluh hari terakhir di dalam bulan Ramadhan". (Fath al-Bari, 2025)

Umrah

Sabda Nabi saw bermaksud : "Melaksanakan satu umrah di bulan Ramadhan separti melakukan satu haji bersamaku". (Riwayat Muslim)
Membaca al-Quran

1. Bahawa Jibril as telah membentangkan al-Quran keseluruhannya (memperdengarkan bacaan) kepada Nabi saw sekali setiap setahun. Tetapi pada tahun kewafatan Nabi saw, Jibril telah membentangkan dua kali bacaannya"

2. Adalah Imam Syafie ra menghabiskan khatam al-Quran setiap kali datangnya Ramadhan sebanyak 60 kali.

3. Iman Abu Hanifah ra, apabila datangnya Ramadhan, ia lantas meninggalkan bacaan hadis dan berpaling kepada membaca al-Quran.

4. Sufwan al-Thauriy ra juga apabila datangnya Ramadhan, ia meninggalkan ibadah, selain terus berpaling kepada membaca al-Quran.

Nota1: Surau dah tukar karpet baru petang semalam. Sempana menyambut Ramadhan. Suka2.

Nota2: Maxis Broadband dah terminate patang tadi. Esok cadangnya nak terminate Celcom Broadband pulak. So bulan puasa ni dapat kurangkan melayari internet. Hehehe

Nota3: Pagi tadi Mie buat lawak. Kelakar betul.

Nota4: Maaf atas segala kesalahan dan keterlanjuran.

No comments:

Post a Comment