Sunday, August 16, 2009

Shopping

Assalamualaikum wbt.

Shopping atau membeli belah memang sinonim apabila menyambut Hari Raya Aidil Fitri setiap tahun, tapi sekarang ni puasa pun belum lagi, aku dah mula menjalan kan operasi membeli belah ataupun shopping. Sampai di Angsana, tgk dah banyak baju melayu dijual. Last ada baju melayu baru raye 2 tahun lepas. Tahun ni belum tentu lagi, rsnye xde kot.

Sebenarnye hari ni pergi shopping buku untuk di memenuhi masa 24 jam sehari.Walaupun koleksi buku yang ada masih banyak tak habis baca lagi, tapi perlu pergi cari buku2 baru bagi menggantikan buku2 yang hampir habis mengikiut kategori. Hari ini jugak telah berlaku rekod dalam pembelian buku ni. Macam tak percaya je habis RM173.00. Itu pun setelah diskaun 10%( kecuali Sudoku) sebab jadi ahli. Berikut adalah senarai buku yang di beli dan harganya.

1) Al-Fiqh Al-Wadhih (Fiqah Lengkap) (Jilid 1)--------65.00

2) Al-Fiqh Al-Wadhih (Fiqah Lengkap) (Jilid 2)--------45.00

3) Panduan Bercinta Dan Memendam Rindu--------35.00

4) Ketika Cinta Bertasbih (Episod 1)--------21.90

5) Kisah Wali-wali Allah (Jilid 2)---------9.90

6) Sudoku (Volume 10)--------------13.90

Buku pertama yang dibeli tadi buku berkaitan dengan fiqah. Dah lama sebenarnye nak cari buku berkaitan dengan fiqah ni sebab dengar ceramah tentang kepentingan ilmu fiqah dalam kehidupan. Sebenar nye susah nak menulis apa yang kite dengar, tapi salah satu contoh kepentingan ilmu fiqah ni yang diperkatakan tempoh hari adalah berkenaan beristinjak ataupun bersuci. Kenapa ia penting? Segala solat kita tak diterima kalau kita tak bersih dari segala najis. Bukan setakat tubuh badan kita, tetapi pakaian kita. Kesimpulan nya, kita dinasihatkan untuk mendapatkan seberapa banyak ilmu fiqah ini dg cara bertanya ustaz2 yang mahir dalam hukum hakam fiqah ni, pergi mendengar di majlis ilmu dan membaca sama ada dari buku atau pun internet.

Buku kedua juga berkaitan dengan fiqah (sambungan yang pertama) tetapi yang menggerakkan hati ini untuk membeli buku kedua ni sebab terkandung persoalan tentang pernikahan. Jeng jeng jeng. Dah tak sabar nak kawin nampak. Hehehehe. Ala, sebenar nye kat dalam buku ni ada menceritakan persoalan "APAKAH DIDAHULUKAN MENIKAH DARI BERANGKATAN HAJI?". So, diharap dengan pembacaan ini dapat membuat keputusan tentang perkara yang perlu diberi keutamaan dalam kehidupan ni. Sebab sekarang ni terdapat dua pilihan yang perlu diteliti dengan sewajarnye. Sama ada kawin dulu atau sambung belajar dulu. Suatu keputusan yang agak sukar untuk dilakukan. Memang kita dituntut menuntut ilmu, tapi kawin pun pun perlu. Kalau sambung belajar, maka lambat lagi la nak kawin. Sanggup ke aku nak tunggu. Sape nak bagi anak die kalau kita tak ada kerja tetap lg? Tak kan nak bg makan "ayat2 cinta' tiap2 hari..Hehehe Ok la, cakap banyak pun xguna jugak, harap nanti dapat cr jalan penyelesaian.

Buku yang seterus nye adalah buku yang dari mata turun ke hati. Hehehehe buku ni tak ada pun dalam perancangan untuk dibeli hari ni. Tapi memandangkan kandungan die menarik. Buku bertajuk "Panduan Bercinta Dan Memendam Rindu". Hahaha kelakar betul, mimpi ape agak nye semalam ni. Ok la, balik ke buku ni, apa yang menarik nya "Dorongan2 untuk Bercinta", "Apakah Cinta Buta Lahir Kerana Usaha atau Sebab Takdir", "Mabuk Asmara" dan banyak lagi la. Tak sabar jugak ak tunggu giliran untuk baca dan tambah ilmu dari buku ni. Buku ni adalah tulisan Ibnu Qayyim al-Jauziah. Bagi yang berminat blh la cari dikedai. Hehehehe

Seterusnye kita ke bahagian novel. Hari ni tak seperti kebiasaan kerana awal2 masuk kedai buku dah g ke kawasan novel. Dari jauh lg dah nampak buku "Ketika Cinta Bertasbih" yang hardcover, harga RM70, siap combine episod 1 dan 2. Tengah belek buku ni, jeling sebelah, bukan jeling orang sebelah tp buku kat sebelah tu. Nmpk nama penulis die, "Sri Diah". Macam pernah dengar nama ni, tengok tajuk buku, "Doa Buat Suamiku". Aku senyum dalam hati, nak senyum takut nanti ada orang nmpk, ada orang ingat aku tak betul pulak. Sebab niat dah beli buku "Ketika Cinta Bertasbih", maka aku lupakan dulu buku Sri Diah. Novel ni aku beli sebab aku dah plan nak habiskan baca "Teratai Semalam" ptg td dan aku berjaya. Yes, jalan citer die dah dapat diduga tapi tak puas hati sebab p'puan tu dapat terima suami die walaupun suami die tu jahat. Memang bezakan hati lelaki dan p'puan. Susah nak paham.

Dah penat pulak nak tulis panjang2, nak tidor dlu la...Nanti sambung lain kali kalau umur masih panjang.


Nota1: Bilik dah berwajah baru. Mampu meningkatkan semangat membaca.

Nota2: Menarik jugak cerita "Ayat ayat Cinta" tadi.

Nota3: Banyak benda yag nak ditulis tapi tak tertulis. Tulis dalam hati dan otak ajela.

No comments:

Post a Comment