Monday, October 19, 2009

Pilihan di Tangan Kita....

Assalamualaikum wbt....

Penulisan kali ini tidak ada kaitan secara langsung dengan sesiapa....Tapi sekadar peringatan kepada Hilman dikala berada dalam kesulitan, keperitan dan segala macam yang seangkatan dengannya.......


  • Hidup kita sentiasa di persimpangan... Kita yang akan pilih laluan mane yang ingin kita lalui... Apa dasar yang kita guna untuk menentukan laluan juga kita sendiri yang tentukan....
"Tunjukilah Kami jalan Yang lurus. Iaitu jalan orang-orang Yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang Yang Engkau telah murkai, dan bukan pula (jalan) orang-orang Yang sesat."

Banyaknye simpang2 kecil....kalau sesat ni memang susah.....

  • Setiap perbuatan kita akan di balas.......Jika tidak didunia, diakhirat kelak........baik di balas baik, jahat di balas...........Jika kesalahan kita telah di balas didunia, maka kita masih di sayangi Allah swt.......

  • Hanya puasa sahaja ibadat yang kita boleh sebut (cakap). Itu pun dalam keadaan dimana orang sedang mengumpat.....maka, apabila ada yang mengumpat katakanlah "aku sedang berpuasa"....... Oleh itu, elakkan menyatakan amal ibadat anda walaupun dalam kenyataan yang tersirat.......

  • Jadilah seorang yang pemaaf...... Rasulullah saw merupakan seorang yang memaafkan walaupun diperlakukan segala macam ketika Baginda menyampaikan dakwah...... Baginda bukan contoh yang sekadar untuk di tonton, tetapi contoh untuk di ikuti......

  • Kunci pintu hati kita adalah milik Allah swt...... Jika di kehendaki baik untuk kita, maka baiklah kesudahannya..... Oleh itu, dikala kita masih di beri nikmat Islam, Iman, dan Ehsan ini, marilah kita bersyukur disamping terus berusaha supaya segala nikmat ini kekal sehingga ke akhir hayat kita......
"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku, perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."


  • Redha lah dengan segala ketentuan Illahi apabila kita telah berusaha..... Segala yang berlaku itu pasti ada hikmahnya..... Jangan lah kita sesekali menyalahkan takdir yang terjadi itu.......
"Sesungguhnya sembahyangku, ibadatku, hidupku dan matiku kuserahkan hanya pada Allah tuhan seru sekelian alam."

Segala kesilapan adalah disebabkan kecetekan ilmu saya......

Nota1; Tambah ilmu......tingkatkan amal.....tolak maksiat......kurangkan membuang masa.....

No comments:

Post a Comment